Vannmann med opprykk

Per Otto er nabo til min mor på Saunes der oppe på sunnmørskysten. Han har bursdag noen få dager etter meg, så både han og jeg er vannmann. Selv er jeg en slags «Vannmann med opprykk», takket være en dramatisk hendelse på Saunes i 1959. Jeg var 2 år og Per Otto kunne vel være ca 5 år eldre, og det ble ganske dramatisk da jeg datt i sjøen ved Saunes-osen, et lite stykke fra der hvor Ulstein hotell ligger nå. Godt kledd i ullgensere og regnklær lå jeg flytende med fjeset ned i noen minutter …helt til jeg ble reddet på land av en gutt som var litt eldre enn meg selv. Da voksne kom til var jeg livløs, blå i fjeset, og svært nær døden helt til de omsider fikk liv i meg igjen. Den gutten som fikk meg på land var, etter det jeg er blitt fortalt, Per Otto, og på sett og vis har jeg dermed ham å takke for at jeg skulle bli mer enn 2  år.    Han har jeg sendt et lite dikt og en ekstra takk til på bursdagen! 

Andre kjente vannmenn

Arne Næss – filosof,  Ole Einar Bjørndalen – skiskytter ,
Andre Bjerke – forfatter,  Ole Bull – komponist og fiolinist, Leif Juster – skuespiller, Øystein Sunde – musiker, Thomas Alva Edison – vitenskaps- og altmuligmann, Wolfgang Amadeus Mozart – østerriksk komponist, Olof Palme – svensk politiker og statsminister, Phil Collins – britisk låtskriver og musiker, Franklin D. Roosevelt – amerikansk president, James Joyce – irsk forfatter,  Carl Michael Bellman – svensk skald,        Bob Marley – reggaemusiker,           Peter Gabriel – britisk musiker,    Galileo Galilei – italiensk vitenskapsmann

 

One Comment

  1. Hei Reidar. Fin blogg og spennende opphold i India. Merker meg at undertegnede ikke er på listen over kjente vannmenn 🙂 ha ha.
    Ha det fint i annerledes omgivelser, til vi ses igjen.
    Magne

    Svar

Legg igjen en kommentar

